Estás en: > > D’Albert Camus a Pablo Neruda, a la Matilde Salvador de La Nau

D’Albert Camus a Pablo Neruda, a la Matilde Salvador de La Nau

Un moment de lobra sobre Miguel Hernández, de Crit Companyia de Teatre.

Un moment de lobra sobre Miguel Hernández, de Crit Companyia de Teatre.

La memòria històrica ha trobat en el teatre un mitjà on expressar-se i obrir el debat entre la població. Del 25 al 27 d’octubre, el projecte de Teatre Escalante de la Diputació de València es traslladà a la Sala Matilde Salvador de La Nau per a evocar veus anònimes i destacades de represaliats del règim franquista. El teatre dóna veu al poeta Miguel Hernández, a la miliciana anarquista María La Jabalina i a les preses de la resistència durant la postguerra.

Va inaugurat la proposta, el passat 25 d’octubre, Hongaresa de Teatre amb ‘María La Jabalina’. En una espècie de teatre document, Lola López donava veu a una miliciana anarquista nascuda a Port de Sagunt i afusellada per la dictadura en 1942. L’exercici de memòria estava realitzat amb diferents llenguatges escènics que es combinaven per a enriquir la posada en escena de l’espectacle. La dramatúrgia estava construïda a partir de l’estètica documental, sustentada en informació autobiogràfica, i l’estètica lírica, amb el suport de poemes d’Albert Camus, Federica Montseny, Paca Aguirre, César Vallejo…

El dia 26 d’octubre, va prendre el relleu Pilar Martínez en ‘Las madres presas’. El monòleg adaptava un text autobiogràfic de Manuela Ortega on l’autora rememorava l’episodi que va canviar per sempre la seua vida: l’entrada a la presó de la seua mare per encobrir els maquis. Aquest cruel capítol de la postguerra va ser un homenatge a totes aquelles dones amb un sentit innat de la dignitat que van fer de la perseverança un manifest de resistència revolucionària.

Finalment, Crit Companyia de Teatre plantejà, el dia 27 d’octubre, en ‘Miguel Hernández, después del odio’ un viatge a través de la vida i l’obra del poeta d’Oriola. El muntatge es caracteritzava per una exquisida sensibilitat cap a la poesia, una sòlida interpretació i un ric acompanyament musical en directe.

El muntatge constava de tres actors que viatjaven a l’ambient social i cultural de l’Espanya del període. En escena apareixien més de 15 personatges, des de Lorca a Neruda.

“El teatre pot aportar emoció i reflexió per a cicatritzar les ferides encara obertes. Tal vegada és més fàcil reflexionar des de l’emoció, des de les històries quotidianes, aquelles que tenen nom i cognoms. Com diu Juan Mayorga el teatre és el lloc idoni per a examinar el món amb ull crític”, considerà el director artístic de Teatre Escalante, Josep Policarpo.

Aquesta edició, la proposta es traslladà al mes d’octubre a fi de coincidir amb el Congrés internacional d’estudis històrics sobre la Guerra Civil espanyola, organitzat per la Universitat de València i la Delegació de Memòria Històrica de la Diputació, i destinat a reflexionar i debatre sobre diferents aspectes del conflicte que va viure el nostre país entre 1936 i 1939.

Tota la programació de l’Aula d’Arts Escèniques de la Universitat de València

Fecha de actualización: 2 de Noviembre de 2017

This site uses cookies for statistical purposes and to enhance your navigation. Learn more

Aceptar / Acceptar